Zgodnie z rozporządzeniem unijnym ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, w przypadku opóźnienia lotu o ponad trzy godziny pasażerom przysługuje odszkodowanie od linii lotniczej obsługującej dany rejs.
Również za takim stanowiskiem opowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniach z dnia 2 sierpnia 2016 r.
Rozporządzenie unijne wskazuje, że pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:
Przy określaniu odległości, podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.
Odszkodowanie jest wypłacane w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowym lub czekami bankowymi albo za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych.
NSA wskazał, że za takim rozwiązaniem opowiedział się również Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu, który przesądził, że jeżeli opóźnienie wynosi ponad trzy godziny, stosuje się rozporządzenie unijne, o którym mowa powyżej.
Pasażerom przysługują dwie drogi dochodzenia odszkodowania. Na drodze postępowania sądowego poprzez złożenie powództwa cywilnego do sądu, lub na drodze administracyjnej poprzez skierowanie skargi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, którą poprzedzać powinna odmowa uznania reklamacji pasażera przez przewoźnika.
Ponadto w Polsce działa Komisja Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, która udziela pasażerom wszelkich niezbędnych informacji związanych z utrudnieniami w ruchu lotniczym.
Źródło: